Entre els principals models de J.Fishman trobem:
- Model compensatori o de transició: els seus destinataris són aquells que tenen una llengua minoritzada. L'objectiu d'aquest model és compensar els diferencies d’aquesta llengua minoritzada amb l’altra llengua (L1).
- Model de manteniment: va dirigit a aquelles persones que tenen una llengua minoritzada. Té com a objectius mantenir l'ús i l'aprenentatge de la llengua i va dirigida a xiquets.
- Model d’enriquiment: Dirigit als usuaris que tenen dues llengües de contacte. El seu principal objectiu és desplegar les competències de les dues llengües.
- Model de recuperació plena: També es dirigeix a alumnes amb dues llengües de contacte. L'objectiu d'aquest model és invertir la situació de substitució lingüística de la llengua minoritzada.
- Model compensatori o de transició: els seus destinataris són aquells que tenen una llengua minoritzada. L'objectiu d'aquest model és compensar els diferencies d’aquesta llengua minoritzada amb l’altra llengua (L1).
- Model de manteniment: va dirigit a aquelles persones que tenen una llengua minoritzada. Té com a objectius mantenir l'ús i l'aprenentatge de la llengua i va dirigida a xiquets.
- Model d’enriquiment: Dirigit als usuaris que tenen dues llengües de contacte. El seu principal objectiu és desplegar les competències de les dues llengües.
- Model de recuperació plena: També es dirigeix a alumnes amb dues llengües de contacte. L'objectiu d'aquest model és invertir la situació de substitució lingüística de la llengua minoritzada.
1. Johny (li diuen Juanito a sa casa) viu a Los Angeles. Quan va començar l’escola el consideraren no competent en anglés. Ha tingut l’escolaritat en espanyol i classes d’angles i en anglés. A poc a poc, la presència de l’espanyol desapareixerà. -> Model compensatori
He triat aquest exemple perquè em sembla que defineix molt bé el model compensatori.
2. Estefania és una xiqueta de tres anys castellanoparlant de Petrer. Els pares han decidit que faça ensenyament en valencià. Estudiarà amb una minoria de valencianoparlants i ho farà tot en valencià fins el segon cicle de Primària. La resta de l’escolaritat usarà les dues llengÜes d’instrucció i a més una d’estrangera. -> Model d'enriquiment
2. Estefania és una xiqueta de tres anys castellanoparlant de Petrer. Els pares han decidit que faça ensenyament en valencià. Estudiarà amb una minoria de valencianoparlants i ho farà tot en valencià fins el segon cicle de Primària. La resta de l’escolaritat usarà les dues llengÜes d’instrucció i a més una d’estrangera. -> Model d'enriquiment
Aquest exemple m'ha semblat adequat per a identificar com és important seguir enriquint l'idioma, i més àdhuc si tens la possibilitat de dominar dues en igualtat de condicions.
Com reposada a la pràctica realitzada en classe, on a més d'aquests dos exemples seleccionats hi havien alguns més, les seues solucions eren:
Com reposada a la pràctica realitzada en classe, on a més d'aquests dos exemples seleccionats hi havien alguns més, les seues solucions eren:
A. no es cap model
C. Compensatori
D.Manteniment
E. Enriquiment
F. Enriquimen
C. Compensatori
D.Manteniment
E. Enriquiment
F. Enriquimen
No hay comentarios:
Publicar un comentario